29 Ocak 2014 Çarşamba

"En İyi Film" adaylarını sıralamaca #4

“Zenginin malı – züğürdün çenesi” hesabı, bu senenin “En İyi Film” Oscar’ına aday olan 9 filmi zevkime göre sıralıyorum. Çoğu hakkında bir şey yazmamışım zaten, bu bahaneyle iki laf etmiş oluruz.

ÖNCEKİ YAZILAR: X. Philomena, 8. American Hustle, 7. Dallas Buyers Club

6. HER


Peşinen belirteyim ki, bu sıralamada yukarı doğru ilerledikçe filmler arasındaki mesafe giderek daralıyor. Mesela 6-5-4 numaralı filmler arasında çok ayrım yapamıyorum.

Yönetmen-yazar Spike Jonze’un yeni filmi Her 6 numarada. Ama American Hustle ve Dallas Buyers Club’a karşı gösterdiğim düşmanca tutumu burada sergilemeyeceğim!

Jonze’un hayal ettiği alternatif (?) gelecekte, insani yapay zekâya sahip işletim sistemleri mevcut. Boşanma arifesinde yalnızlık çeken Theodore’un (Joaquin Phoenix), Scarseks Johansson’ın seslendirdiği Samantha adındaki işletim sistemiyle girdiği diyaloga şahit oluyoruz film boyunca.

“Bilgisayarıyla duygusal ilişki kuran adam” fikri, “zamanın ruhunu yakalama” konusunda hedefi 12’den tutturmuş gibi görünüyor. Günümüzün çok büyük bir kısmını ekranlara bakarak geçiriyoruz. Kendi adıma, benim de bilgisayarımla aramda bir ilişki var mesela. Her gün en az iki posta kavga ediyoruz! Ben hep makul davranmaya, alttan almaya çalışıyorum ama fazla yüklenirsem tuhaf bir kakofoni eşliğinde donup kalıyor şerefsiz! (filmimiz çekilirse seslendirme adaylarım: Nagehan Alçı veya Sevilay Yükselir)

Ama zamanın ruhunu yakalayan parlak bir fikir, bana göre 2 saatlik bir filmi “doldurmaya” yetmiyor. Duygusal açıdan ne istediğini bilmeyen şaşkın ve yaralı bir erkekle, her açıdan mükemmel (anlayışlı, komik, cilveli, üstelik istediğin zaman kapatabiliyorsun!) bir kadının flörtü ve bir araya gelmesi, senaryonun fütürist dokunuşuna rağmen, o kadar beklenen, o kadar şaşırtmayan bir durum ki, filmin ilk yarısı, pastel renkli bir rüya gibi, hiçbir gerçek etki bırakmadan geçip gidiyor.

Ancak ve ancak ikinci yarısına kadar sabredebilirseniz, insan ve yapay zekâ aşkı, “insan insanı arar” gibi sıkıcı ve tahmin edilebilir bir şekilde değil de, çok daha entelektüel bir ayrımdan ötürü, etkili bir sona doğru ilerliyor ve Her, hissettirmese de, düşündürüyor.

Bilimkurgu soslu zeitgeist hikâyesi, yakışıklı görsel tasarımı ve ukulele şarkılarıyla, Her bu yılın Her diye bi film buldum tam beni anlatıyo <3” filmi olacak. Varsın olsun da, keşke kısa film olsaydı diye düşünmeden de edemiyorum.

Amy Adams iyiydi.

YARIN: 5 NUMARA! 9 Günlük Esaret’i yarılıyoruz!
~Henüz çok acımadı aslında?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder