26 Ocak 2014 Pazar

"En İyi Film" adaylarını sıralamaca #1

Bu yazıları yazarken ömrümden resmen bir yıl daha gitmiş gibi hissediyorum. Bir yıl daha geçti ve çoğunlukla tiksindiğim (!), ama yine de hakkında konuşmaktan kendimi alamadığım bir aday listesi daha geldi önüme…

Gün geçtikçe üzerimde daha çok hâkimiyet kuran sinik ruh hallerimi de geçtim. Her sene her sene bu muhabbetleri yazdıkça şunu sormadan edemiyorum bazen: Kimin umurunda? Bir filmi sen beğendiysen beğendin. Beğenmediysen beğenmedin!

Diğer taraftan, bu düzenin “en iyiyi” seçmekten ziyade, sinema seyirciliği aktivitesini evrensel bir olaya dönüştüren ve – iyi anlamda – oyunlaştıran bir “süper lig” olduğunu da düşünüyorum sonra. (Gerçi bunun da zararları yok mu ki?)

Of, ne diyeyim. “Zenginin malı – züğürdün çenesi” hesabı, bu senenin “En İyi Film” Oscar’ına aday olan 9 filmi zevkime göre sıralıyorum. Çoğu hakkında bir şey yazmamışım zaten, bu bahaneyle iki laf etmiş oluruz.

X. PHILOMENA


Valla hiçbir fikrim yok. Aramızda izleyen kaç kişi vardır bilmiyorum (26 Ocak 2014 itibarıyla Ekşi Sözlük’teki başlığında 8 girdi olması bir fikir veriyor ama).

Bu vesileyle Türkiye’de uluslararası sinema dağıtımcılığı konusuna kısaca yine girmek istiyorum. Türkiye’nin sinema izleyicisi, Oscar Ödülleri’nde “En İyi Film” dalında aday gösterilen 9 film içinden yalnızca 4’ünü sinema salonlarında izleme şansı bulabildi. (Lütfedip bu hafta gösterime giren 12 Years a Slave, geçen haftaki American Hustle, ve sanırım Amerika’yla aynı anda izlediğimiz Captain Phillips ve Gravity.)

Kalan 5 filmden Her 14 Şubat’ta gösterimde olacak diye biliyorum. Nebraska 28 Mart haftasında görünüyor (ödül töreninden 1 ay sonra!). Dallas Buyers Club !f kapsamında gösterilecek, fakat genel dağıtım tarihi yok. Benzer biçimde Martin Scorsese’nin The Wolf of Wall Street’i de dağıtımcı bulmuş, fakat tarih alamamış. (GÜNCELLEME: 7 Şubat'ta "Para Avcısı" adıyla gösterimde olacakmış.)

Philomena’nın dağıtımcısı bile yok!


Böyle bir atmosferde, meraklı seyircinin bu filmleri – ve diğer kategorilerde aday olmuş/olmamış, Türkiye salonlarına uğramayan daha nice filmi – mümkün olan her yoldan bulup izlemesi mubah mıdır, etik midir, yasal mıdır…Uzaklara doğru yankılanan üç nokta…

Philomena’ya gelince… Yurtdışında izleme şansımı varken kaçırdım. “Mümkün olan diğer yollarda” da henüz mevcut değil. Yani bilemiyorum. Judi Dench falan iyidir herhalde? Kısmet.

YARIN: 8 NUMARA! ŞAŞIRACAKSINIZ!
~Kolay şaşırıyorsanız

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder